Windgat

Delfzijl Jachthaven Neptunus

Een windgat is een korte periode waarbij de windkracht laag genoeg is om op zee te varen …

Jan heeft de verwachting dat we in 3 dagen van Delfzijl naar Brunsbüttel kunnen varen omdat er tot maximaal 3 BF verwacht wordt.

We varen deze dagen over de Waddenzee, Noordzee – Duitse Bocht. Bij Brunsbüttel ga je het 100 km  lange Noord -Oostzee kanaal (Kieler kanaal)  op naar de Oostzee.

30-5 maandag

Van Delfzijl naar Norderney

Om 4 uur opstaan, 5 uur vertrek.

Het is vroeg maar zo bijzonder om met zonsopkomst uit te varen….

We varen vandaag op de Duitse Waddenzee en zien zeehonden op de platen.

Dit is een wel spannende reis en de tijd van vertrek luistert nauw. Twee uur voor laag water vertrek je uit Delfzijl. Na ongeveer 2 uur arriveer je bij een zandplaat waar gewacht moet worden tot het tij keert. De dieptemeter wordt nauwkeurig in de gaten gehouden. Normaliter moet er ongeveer een uur gewacht worden. Dus het anker uitgooien en wachten tot het tij gekeerd is en er weer voldoende water onder de kiel is.

De zandplaat is echter hoger dan op de kaart vermeld staat . Er heeft zich zand opgehoopt door de harde wind van de afgelopen tijd. Wij hebben dit keer ruim twee uur moeten wachten voordat we verder konden. Het schip raakte af en toe vast, het duurde erg lang en we waren de enige.. Ik werd er een ietsepietsje zenuwachtig van.

Het Duits Wad is goed van betonning voorzien maar vlak voor Norderney is de vaargeul aangegeven met boompjes die door de kustwacht steeds worden bijgeplaatst. Het stroomt  daar behoorlijk en het is de bedoeling vlak langs de boompjes te varen omdat de geul erg smal is.  De monding tussen het eiland Just en Norderney staat bekend om zijn hoge deining vanwege zandbanken, stroming en wind. Om de haven van Norderney te bereiken moet je hier oversteken. De stabilisatoren kwamen goed van pas!

Om 12.00 uur meerden we af in de jachthaven van Norderney

Olijfje was erg lief en heeft heel de reis geslapen… ze had op de haven volop energie om achter de konijnen aan te gaan! Wat natuurlijk niet mocht! Gelukkig is de bal een goed alternatief!

In de middag wandelden we naar het toeristische centrum en het strand. Daarna lekker gegeten, Hollandse asperges 😊

31-5 dinsdag

Van Norderney naar Cuxhaven – Noordzee Duitse Bocht

Weer vroeg op en om 5 uur vertrek. Het weer is rustig maar bewolkt en het is fris!

De Duitse Bocht staat bekend als berucht. Dit komt door ligging, de invloed van westelijke winden en een zeer sterke getijdestroom. De riviermonding van de Elbe komt uit in de Duitse Bocht. Wind en tij kunnen hier een sterke branding en grondzeeën veroorzaken.

Om die reden varen we hier alleen met zo weinig mogelijk wind. Het is vandaag nagenoeg windstil , de zee is rustig. Dat is op zich uniek.

We steken de shippingline van de Wezer over, daarna varen we de Elbemonding in. Hier komen de zeeschepen steeds dichterbij en houden de volle snelheid van 40 km per uur aan.  Dit zorgt voor flinke hekgolven.

Het is dus goed opletten en soms bijsturen om de boeg en hekgolven te nemen. Waar je vooral op moet letten is de stroming, deze duwt het schip opzij en je wilt niet op een ondiepte of betonningsboei terechtkomen. Zonder problemen meren we na 9 uur af in Cuxhaven.

Olijfje deed het weer geweldig. Negen uur varen is best lang. Wanneer ze het zwemvest aan krijgt nestelt ze zich heerlijk op de bank. Ik geef haar een licht ontbijtje om haar spijsvertering niet te belasten. Gelukkig heeft ze geen last van zeeziekte. Eenmaal in Cuxhaven was ze wel heel erg blij met het prachtige wandelgebied nabij de haven. Velden met spannende paadjes, dat is heerlijk om de beentjes te strekken.

Natuurlijk hebben we gegeten in het gezellige havenrestaurant. Dat is extra fijn na zo’n lange reis!

1-6 Naar Brunsbüttel

We vertrekken om 10.00 uur..

Het windgat blijft inderdaad 3 dagen! We boffen!

We besluiten om vandaag naar de sluis van Brunsbüttel te varen. Het weer en het water zijn rustig en het is koud. Af en toe krijgen we een flinke hekgolf van de grote zeeschepen. We varen in 4 uur naar de sluis en wachten 1 uur voor een schutting. Jan legt de Popeye op de stroming en zet de motor stationair. Er is hier namelijk geen wachtsteiger en je drijft op de sterke stroming tot het havenlicht wit wordt. Dan mag je pas de sluis invaren.

Inmiddels liggen we met acht zeilschepen en 2 beroepsschepen te wachten voor de oude / kleine sluis. Deze zeesluis is niet fijn, je moet eraf om aan te leggen. Vergeleken met vroeger is hij wel verbeterd en daardoor veiliger. Wij maken vast aan de beroepsvaart. Een zeilboot raakt op drift en botst met de punt tegen het achter ons liggende schip. Uiteindelijk zijn alle schepen vast en kan er geschut worden. De jachthaven ligt direct aan stuurboord van de sluis. Gelukkig is er plaats genoeg! We liggen aan de stadszijde en naast ons schutten de zeeschepen dag en nacht door.

Meer nautisch dan hier wordt het niet.  Grote zeeschepen komen en gaan door de sluis. Dit is allemaal zeer goed geregeld.  De schepen komen op de afgesproken tijd bij de sluis en kunnen direct invaren.  Ze passen de snelheid ver van te voren aan zodat er geen wachtende zeeschepen zijn.

Je ziet aan het sluisproces dat veiligheid hier hoog in het vaandel staat.  Als een schip in de sluis ligt wordt het vastgelegd, daarna mag het volgende er pas in. De pleziervaart maakt gebruik van dezelfde sluizen maar ze mogen pas invaren als de zeeschepen vastliggen. Bij het uitvaren verlaat eerst de pleziervaart de sluis, daarna worden de zeeschepen een voor een losgemaakt en varen dan het Kieler of Noord-Oostzeekanaal op.

Voor Olijfje vind ik een veilig losloopgebied evenwijdig aan het sluisgebied. We besluiten een rustdag te nemen voordat we het Kieler kanaal opgaan. We hebben tenslotte tijd genoeg nu.

Op onze rustdagen inspecteert Jan de motoren, het motorruim en smeert hij de roerassen. Hij verdiept zich in de kaarten en vaarboeken voor het volgende onderdeel van onze reis.

Maar iedere ochtend begint met het bestuderen van het weerbericht en de windverwachting en buiten met het kijken naar de lucht en de wolken ~~~~~~

 

3 reacties

  1. Rick Fusers zei:

    Mooi om het blog te lezen en te zien hoe optimaal jullie Popey gebruiken. Wens jullie een mooie en veilige reis. Slow down…start living.

    Groetjes Rick

     
    3 juni 2022
    Beantwoord
  2. Beitsche Hoekstra Hoekstra zei:

    Wat mooi en leerzaam. Jij verteld het heel leuk.
    Goede reis verder
    Gr ons

     
    3 juni 2022
    Beantwoord
  3. Tonneke Brussel zei:

    Leuk verhaal en we blijven jullie volgen! Spannende maar leuke reis😍

     
    3 juni 2022
    Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *